اخبار اقتصادی امروز: 88
  • تاریخ : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳
  • ساعت :

    شکاف ارزی هرات و تهران بالا گرفت

    راه بازار سکه از بازار دلار و طلا جدا شد و حباب سکه ریزش چهار درصدی داشت. چرا شکاف ارزی تهران و هرات بالا گرفت؟

    راه بازار سکه از بازار ارز و طلا جدا شد؛ قیمت سکه در روز سه‌شنبه با افت یک کانالی به کانال ۵۴ میلیون افتاد اما قیمت ارز و طلا به نوسان خود ادامه دادند.

    در روز سه‌شنبه با اینکه دو متغیر بازار سکه نوسانی بودند اما قیمت سکه بر مدار نزول قرار گرفت. البته در این هفته بارها معامله‌گران هشدار داده بودند که حباب بالای ۳۰ درصد سکه خرید ندارد و این حباب به قدری بود که قیمت سکه با نوسان دلار و اونس طلای جهانی بالا نرفت. قیمت انس طلای جهانی هم بر مدار افزایش بود و به رقم جدید ۲۷۴۰ دلار رسید.

    بازار سکه از روز دوشنبه تحت تاثیر خبر ضرب سکه جدید قرار گرفت و خریدار سکه نایاب شد. در روز سه‌شنبه کمتر کسی خریدار سکه بود و عرضه سکه از تقاضا پیشی گرفت. حتی در بازار شنیده می‌شد برخی از معامله‌گران درحال تبدیل سکه به دلار و طلا هستند.

    قیمت سکه روز سه‌شنبه را در ۵۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز به کار کرد و از ابتدا بر مدار کاهش بود. قیمت سکه در نیمه دوم معاملات با کاهش یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی در ۵۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بسته شد. حباب سکه هم بر مدار کاهش بود و با افت چهار درصدی به ۲۸ درصد رسید یعنی همچنان دوازده میلیون از قیمت سکه بازار حباب است. این کمترین میزان حباب سکه در این هفته بوده است. افت قیمت سکه حواله در بازار بیشتر بود و با کاهش میلیونی به کانال ۴۹ میلیون افتاد که قابل توجه بازار بود.

    از منظر معامله‌گران خبر ضرب سکه جدید راه سکه را از بازارها جدا کرده و عملیاتی شدن آن می‌تواند همچنان قیمت سکه را تحت فشار نزول قرار بدهد و از حبابش کم کند.

     قیمت طلای آبشده رفتار متفاوتی با سکه داشت و هم از دلار و هم از قیمت انس طلای جهانی سیگنال نوسان دریافت کرد. قیمت طلای آبشده در پله هشتم کانال ۱۸ میلیون شروع به کار کرد و با نوسان دو پله‌ای به سمت کانال جدید رفت که طلا تا به حال این اعداد را در بازار ندیده بود. حباب طلا هم بر مدار کاهش بود و به زیر یک درصد رفت. افت حباب طلا به دلیل بالا آمدن ارزش ذاتی طلای آبشده به واسطه دو متغیرش بود. البته در بازار طلای آبشده همانطوری که گفته شد تبدیل سکه به طلا قوت گرفت.

    در روز سه‌شنبه لیدر بازار ارز قیمت درهم بود. قیمت درهم روز سه‌شنبه را با گپ مثبت ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان شروع کرد و با افزایش ۱۶۰ تومانی به کانال جدید افتاد. حباب دلاری درهم در روز سه‌شنبه ۲۷۵ تومان برآورد می‌شود که نشان می‌دهد دلار در تهران هم‌پای درهم بالا نوسان داده است.

    قیمت دلار هرات هم در کانال جدید بازگشایی کرد. قیمت دلار هرات با نوسان ۵۰۰ تومانی به میانه کانال ۶۵ هزار تومان رسید. قیمت دلار هرات در روز سه‌شنبه نسبت به قیمت پایانی روز گذشته نوسان بیش از هزار تومانی را تجربه کرد.

    شکاف قیمت دلار تهران و قیمت دلار در هرات به ۵۰۰ تومان رسید که نسبت به روزهای گذشته بیشتر شد. ازمنظر معامله‌گران این رخ‌داد به دلیل تقاضای دلار در بازار تهران بوده است. در روز سه‌شنبه تقاضا برای دلار در بازار تهران بالا بود.

    صحبت‌های سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا مورد توجه بازار بود. صحبت‌های بالسینی سه تا محور داشت، اول اینکه به‌زودی عرضه سکه بهارآزادی با تاریخ هر سال در دستور کار قرار می‌گیرد، دوم اینکه در هفته سه مرحله عرضه سکه در مرکز مبادله خواهیم داشت.

    محور سوم صحبت‌های سخنگوی مرکز مبادله بحث داغ بازار شد. بالسینی گفته با توجه به حبابی بودن بازار، خریداران سکه مراقب باشند که دلالان به جای سکه و طلا، حباب به آن‌ها نفروشند.

    فعالان بازار نسبت به این موضع سخنگو گارد گرفتند و با استناد به قیمت سکه عرضه شده در حراج روز دوشنبه مرکز مبادله که نرخ ۵۴ میلیون و ۲۵۸ هزار تومان به فروش رفته می‌گفتند که خود سکه عرضه شده در مرکز مبادله با حباب ۳۰ درصدی به فروش رفته است.

    در این فضای هیجانی بازار خبرها در بازار زیاد بود و شایعات هم حتی دست به دست می‌شد. تحلیلگران توصیه می‌کنند فعلا از بازار هیجانی دور باشید.

    در روز سه‌شنبه صحبت‌های رئیس جمهور درصحن علنی مجلس که در مورد اصلاح در نظام ارزی و نظام یارانه سوخت بود زیر نظر معامله‌گران قرار گرفت.

    ✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
    [کل: 0 میانگین: 0]

    📰 اخبار مشابه را مشاهده می کنید

    افزایش قیمت‌ها چه تاثیری بر معاملات بازار طلا و سکه گذاشت؟
    2 - آبان - 1403

    افزایش قیمت‌ها چه تاثیری بر معاملات بازار طلا و سکه گذاشت؟

    قیمت طلا و سکه همچنان رو به افزایش است، اما کارشناسان و فعالان این بازار معتقدند که بازار طلا و سکه همچنان برای سرمایه‌گذاران جذاب است.

    همگرایی سکه و دلار از بین رفت
    1 - آبان - 1403

    همگرایی سکه و دلار از بین رفت

    اکوایران: همگرایی سکه و دلار از بین رفت، در روزی که دلار تهران برای صعود عجله داشت سکه امامی پرچمدار اصلاح شد.

    1 - آبان - 1403

    حباب‌های چاق بازار ارز و سکه رژیم گرفتند

    راه بازار سکه از بازار ارز و طلا جدا شد. در روز سه‌شنبه با اینکه دو متغیر بازار سکه نوسانی بودند اما قیمت سکه بر مدار نزول قرار گرفت و با افت یک میلیونی به کانال ۵۴ میلیون افتاد. البته در این هفته بارها معامله‌گران هشدار داده بودند که حباب بالای ۳۰ درصد سکه خرید […]

    رشد ۳۳ درصدی طلای جهانی در سال ۲۰۲۴
    1 - آبان - 1403

    رشد ۳۳ درصدی طلای جهانی در سال ۲۰۲۴

    اکوایران: تنش‌های ژئوپلیتیکی و عدم اطمینان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همچنان از عواملی هستند که باعث ادامه رشد قیمت طلا می‌شوند. طلای جهانی طی امروز نیز ۱ درصد رشد داشت و با رسیدن به سطح ۲۷۴۸ دلار، یک رکورد جدید ثبت کرد.

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0

    ارسال دیدگاه

    ×

    از ارسال دیدگاه مطمئن هستید؟

    📜 قوانین ارسال نظرات کاربران

    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

    برو بالا