قیمت نفت افت کرد

تمرکز سرمایه‌گذاران بر اتفاق‌های خاورمیانه موجب شد تا قیمت نفت در معامله‌های روز سه‌شنبه بیش از یک دلار در هر بشکه کاهش یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از رویترز، پس از سود معامله‌گران از افزایش قیمت‌های نفت در معامله‌های روز گذشته، به بالاترین رقم در بیش از یک ماه گذشته به‌دلیل نگرانی از وقوع جنگی گسترده در خاورمیانه، قیمت‌های نفت در معامله‌های روز سه‌شنبه (۱۷ مهر) بیشتر از یک دلار در هر بشکه کاهش یافت.

قیمت معامله‌های آتی نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز سه‌شنبه تا ساعت ۶ به وقت گرینویچ با یک دلار و ۳۱ سنت یا ۱.۶ درصد کاهش به ۷۹ دلار و ۶۲ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال معامله‌های آتی نفت خام دبلیو تی‌آی آمریکا روز سه‌شنبه با یک دلار و ۲۹ سنت یا ۱.۷ درصد کاهش با قیمت ۷۵ دلار و ۸۵ سنت برای هر بشکه انجام شد.

قیمت هر دو نوع شاخص نفتی در معامله‌های روز دوشنبه (۱۶ مهر) با بیش از ۳ درصد افزایش به بالاترین سطح خود از اواخر اوت تاکنون رسید. قیمت هر دو شاخص نفتی هفته گذشته هم بیش از ۸ درصد رشد داشت که بزرگ‌ترین افزایش هفتگی در بیش از یک سال گذشته به‌شمار می‌رفت. نگرانی درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و در نتیجه احتمال اختلال در عرضه نفت از این منطقه نفت‌خیز عامل افزایش اخیر قیمت‌های نفت است.

ییپ جون رونگ، استراتژیست بازار در مؤسسه آی جی، گفت: تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه ادامه دارد، اما به‌تازگی پیش‌بینی‌ها درباره اختلال در عرضه انرژی ممکن است محتاطانه‌تر صورت گیرد.

افزایش قیمت نفت پس از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی در روز نخست اکتبر (سه‌شنبه، ۱۰ مهر) و احتمال تلافی آن آغاز شد و تأسیسات نفتی ایران به‌عنوان هدف احتمالی در نظر گرفته می‌شود.

با این حال، برخی تحلیلگران اعلام کردند که حمله به زیرساخت‌های نفتی ایران بعید است و هشدار دادند که چنانچه رژیم صهیونیستی بر هر هدف دیگری تمرکز کند، قیمت نفت ممکن است با کاهش قابل‌توجهی مواجه شود.

در همین حال، پریانکا ساچدوا، تحلیلگر مؤسسه فیلیپ نوا، با اشاره به اینکه تحولات خاورمیانه هم تغییر زیادی در چشم‌انداز تیره‌وتار تقاضای نفت ایجاد نمی‌کند، افزود: بازار منتظر داده‌های مربوط به تورم در آمریکاست که روز پنجشنبه (۱۹ مهر) منتشر می‌شود.

با وجود اینکه سرمایه‌گذاران نگران رشد آهسته تقاضای سوخت در چین هستند، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی این کشور روز سه‌شنبه اعلام کرد از دستیابی به اهداف اقتصادی سالانه خود اطمینان کامل دارد.

در همین حال، وزش توفان میلتون در آمریکا پس از آنکه فعالیت دست‌کم یک سکوی نفت و گاز در خلیج مکزیک را در روز دوشنبه متوقف کرد، با تبدیل شدن به توفان درجه ۵ مسیر خود را به سمت فلوریدا پیش گرفت.

بر اساس نظرسنجی اولیه رویترز، معامله‌گران همچنین منتظر آخرین داده‌های مربوط به ذخیره‌سازی نفت خام آمریکا هستند و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند ذخیره‌سازی نفت خام این کشور در هفته منتهی به چهارم اکتبر (جمعه، ۱۳ مهر) یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه افزایش یافته باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]