رشد ۵ درصدی شاخص فرابورس در شهریور

شاخص کل فرابورس در جریان معاملات شهریورماه امسال با رشد ۵ درصدی مواجه شد.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پرونده شهریورماه در بازارهای فرابورس در حالی بسته شد که طی این مدت شاخص کل با رشد ۵ درصدی توانست در کانال ۲۱ هزار واحد تثبیت شود. به این ترتیب آیفکس طی ۱۷ روز کاری شهریورماه با بیش از هزار واحد افزایش، در سطح ۲۱ هزار و ۸۴۸ واحدی قرار گرفت.

در این مدت ارزش بازار فرابورس هم نزدیک به ۵ درصد (۴٫۷) رشد را تجربه کرد و به بیش از ۲٫۳ میلیون میلیارد تومان رسید.

روند حجم و ارزش معاملات به طور میانگین روزانه

نگاهی به روند ارزش و حجم کل معاملات در ماه گذشته نشان می‌دهد به طور میانگین روزانه ۷٫۱ میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش بیش از ۴۱ هزار میلیارد تومان دادوستد شده است.

بررسی میانگین روزانه معاملات به تفکیک نیز حاکی از دادوستد روزانه ۲٫۸ میلیارد برگه سهم به ارزش بیش از یک هزار میلیارد تومان است. همچنین به طور میانگین روزانه ۴۱۲ میلیون اوراق مالی اسلامی به ارزش ۳۵ هزار میلیارد تومان طی این مدت جابه‌جا شده است.

طی مدت مورد بررسی به صورت روزانه ۳٫۸ میلیارد واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفتند. متقاضیان و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن هم در این مدت به صورت روزانه حدود ۳۰۲ هزار ورقه را به ارزش ۳۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان دست به دست کردند.

آمار معاملات شهریور در یک نگاه

بازارهای فرابورس طی ۱۷ روز معاملاتی شهریورماه میزبان دادوستد بیش از ۱۲۱ میلیارد و ۸۳۵ میلیون برگه انواع دارایی مالی به ارزشی بالغ بر ۷۱۱ هزار میلیارد تومان طی ۲٫۳ میلیون نوبت مبادلاتی بودند.

رتبه‌بندی ارزش معاملات در بازارهای سهامی فرابورس نشان می‌دهد طی این مدت بیشترین ارزش معاملات متعلق به بازار دوم با دادوستد بیش از ۷ هزار میلیارد تومان سهام بوده است. پس از آن بازار اول با معاملات ۵ هزار میلیارد تومانی قرار دارد.

همچنین بازار نوآفرین در این مدت با ارزش معاملاتی ۸۴ میلیارد تومانی رشد ۱۶۳ درصدی را نسبت به شهریور پارسال ثبت کرده است.

ارزش معاملات بازار ابزارهای مشتقه هم با ۱۰۷ درصد رشد نسبت به شهریور ۱۴۰۲ به بیش از ۲۵۵ میلیارد تومان رسید.

گفتنی است طی این مدت در بازار پایه فرابورس بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سهام دست به دست شد. همچنین ارزش معاملات بازار توافقی ۷۹ میلیارد تومان بود.

معاملات بازار ابزارهای نوین مالی زیر ذره‌بین

ارزش معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی در ماه گذشته بیش از ۶۹۴ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۲۸ درصدی داشت.

ارزش معاملات به تفکیک ابزارهای مالی در این بازار نشان می‌دهد بیش از ۶۰۸ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در این بازار دادوستد شده که افت ۳۳ درصدی را نسبت به شهریور ۱۴۰۲ تجربه کرده است.

این در حالی است که طی این مدت نزدیک به ۸۵ هزار میلیارد تومان واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در این بازار خریدوفروش شده که افزایش ۴۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

همچنین ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن با دو درصد رشد بیش از ۵۹۰ میلیارد تومان بوده است.

صنایع پیشرو معاملات؛ شیمیایی‌ها در صدر

در ادامه این گزارش به بررسی صنایع پیشرو معاملات پرداخته شده است. به این ترتیب طی ماهی که گذشت ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام بیش از ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که ۱۱ درصد از این معاملات به گروه محصولات شیمیایی اختصاص داشته است.

در مجموع ۴۰ درصد ارزش معاملات خرد بازار سهام فرابورس متعلق به ۵ صنعت محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها، خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی و انبوه‌سازی، املاک و مستغلات بود.

پایان نیمه اول ۱۴۰۳؛ نگاهی به کارنامه ۶ ماهه

بر اساس این گزارش در ۱۱۴ روز کاری نیمه اول امسال بیش از ۷۱۵ میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش بالغ بر ۶٫۷ میلیون میلیارد تومان در بیش از ۲۰ میلیون نوبت مبادلاتی دادوستد شد.

گفتنی است طی این مدت در حالی حجم و ارزش معاملات در قالب سرمایه‌گذاری مستقیم نسبت به نیمه اول سال قبل، کاهشی بود که حجم و ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نسبت به شهریور سال ۱۴۰۲ به میزان ۸ درصد افزایش داشته که حاکی از اقبال سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است.

به این ترتیب که در نیمه اول امسال بیش از ۳۶۲ میلیارد واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ارزشی بالغ بر ۴۳۷ هزار میلیارد تومان مورد خریدوفروش قرار گرفته‌اند که افزایش ۶ درصدی در حجم و ۸ درصدی در ارزش را داشتند.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]