اعتراض به همسان سازی باز هم بازنشستگان را به خیابان کشاند

رضا جهانی گفت: اصلی‌ترین خواسته «اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبه دولت از فروردین ۱۴۰۳، مطابق با بند ۱ جز (ر) ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه، به منظور افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان بر اساس ۹۰ درصد حقوق شاغلین همتراز» است که هنوز به مرحله اجرا در نیامده، در حالی که اعتبار آن در جدول شماره ۹ ردیف ۶۳ بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است.

تعداد زیادی از بازنشستگان کشوری از استان‌های مختلف در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع اعتراضی برگزار کردند. «رضا جهانی»، فعال صنفی بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی، در مورد خواسته‌های این بازنشستگان اظهار داشت: در تاریخ هفتم مهر، بازنشستگان کشوری و همچنین تعدادی از بازنشستگان تأمین اجتماعی از استان‌های مختلفی از جمله کرمانشاه، کردستان، گیلان، هرمزگان، قم، خوزستان، خراسان، مازندران، البرز و تهران در تجمع میدان پاستور حضور داشتند.

افزایش-حقوق-بازنشستگان

همسان‌سازی و لزوم اجرای آن

به گفته وی، مهم‌ترین مطالبه «درخواست اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان براساس مصوبه دولت از فروردین ۱۴۰۳ مطابق بابند۱جز(ر) ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه به منظور افزایش۴۰درصدی حقوق بازنشستگان براساس۹۰درصد حقوق شاغلین همتراز» است که تاکنون اجرایی نشده است درحالیکه اعتبار آن در جدول شماره۹ ردیف ۶۳ بودجه ۱۴۰۳ لحاظ شده است.

جهانی با بیان اینکه در اجرای قانون تعلل شده و حقوق بازنشستگان به رسمیت شناخته نشده؛ افزود: متاسفانه دولت چهاردهم فقط به پرداخت یک میلیون تومان ماهانه در۵ ماه گذشته اکتفا نموده است؛ حتی احکام حقوقی جدید هنوز صادر نشده است.

این فعال صنفی به ذکر تخلفات صورت گرفته در زمینه محاسبات مربوط به همسان‌سازی می‌پردازد: در رابطه با همسان‌سازی سال ۹۹ محاسبه۹۰درصد حقوق شاغلین همتراز با بازنشستگان مد نظربوده است ولی متاسفانه دولت سیزدهم با ذکر «خالص دریافتی» و دولت چهاردهم با تاسف بسیار با ذکر «بعد از کسر بیمه و مالیات» برخلاف همسان‌سازی سال۹۹ عمل نموده‌اند که این اقدام به جای افزایش۹۰ درصدی، افزایش ۷۵درصدی در پی خواهد داشت؛ این مسئله مورداعتراض شدید بازنشستگان واقع شده است درحالیکه همسان‌سازی باید بر اساس حکم شاغل باشد و حقوق شاغل همتراز در محاسبات جایی ندارد.

مقامات می‌گویند برای همسان‌سازی بودجه نیست و به همین دلیل کار به تاخیر افتاده؛ اما جهانی معتقد است «علیرغم اظهارات رییس جمهور مبنی بر نبود منابع مالی کافی و نیز حرف‌های آقای عارف مبنی بر بررسی و تامین بودجه‌ی لازم درشش ماه آینده، مهرداد بائوج لاهوتی رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با اکوایران به تاریخ  ۹مهر۱۴۰۳ اعلام نموده است که با افزودن یک واحد درصد به مالیات بر ارزش افزوده و افزایش آن از ۹ درصد به۱۰درصد، مبلغ ۵۰ همت برای اجرای همسان سازی تامین شده که با بررسی بازنشستگان، مبلغ مذکور بیش از اینها و بالغ بر حدود۷۰ همت در۶ ماه گذشته است.

افزایش-حقوق-بازنشستگان

سایر خواسته‌های قانونی

بازنشستگان در تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری خواسته‌های دیگری هم داشتند؛ این فعال صنفی به برخی از آن‌ها اشاره می‌کند از جمله «پرداخت معوقات ضریب ۱.۱۵ درصد۲۰ ماهه۲۰۰ برای هزار بازنشسته وزارت بهداشت که مدت ۳سال است انجام نشده و بازنشستگان مظلوم منتظر و چشم به راه دریافت آن هستندکه علیرغم وعده‌های وزیرکار دولت سیزدهم و مدیرعامل صندوق بازنشستگی مبنی بر فروش سهام آلومینیوم جنوب، تاکنون اقدام عاجلی در این زمینه انجام نشده؛ حتی زمان مشخصی برای پرداخت این معوقات اعلام و رسانه‌ای نشده است».

او اضافه می‌کند: در عین حال، جهت پرداخت ۹همت معوقات و مطالبات برحق بازنشستگان کشوری، علیرغم قول آذرماه۱۴۰۲ مسکنی مدیرعامل صندوق، اقدام عاجلی به عمل نیامده است؛ و متاسفانه این مسئله طی ۶ ماه گذشته مسکوت مانده و اطلاع رسانی و تعیین تکلیف نشده است.

یکی دیگر از خواسته‌های بازنشستگان «تامین درمان شایسته» است؛ جهانی در این رابطه می‌گوید: یکی از مطالبات بازنشستگان اجرای ماده ۸۵ بیمه تکمیلی قانون مدیریت خدمات کشوری با توجه به شرایط سخت بهداشت و سلامت بازنشستگان است که عمل به این بند از قانون، جزو وظایف دستگاه‌های زیرمجموعه دولتهاست؛ تاکنون با توجه به گذشت ۱۶سال از تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری، این بند قانونی حتی برای بازنشستگان بهداشت و درمان که بازنشسته‌ی اصلی‌ترین نهاد متولی درمان در کشور هستند، اجرایی نشده است.

به گفته این فعال صنفی بازنشستگان صندوق کشوری، یک مطالبه مهم دیگر بازنشستگان که هفتم مهر در میدان پاستور تهران جمع شدند، اجرای ماده ۱۲۵قانون مدیریت خدمات کشوری برابر فصول ۱۲و ۱۳مبنی برافزایش حقوق سالانه مطابق نرخ تورم اعلام شده بانک مرکزی و پرداخت کمک‌های نقدی و غیرنقدی و رفاهیات در مناسبتهای مختلف است که بازهم علیرغم گذشت ۱۶سال از تصویب و ابلاغ قانون مدیریت خدمات کشوری، این بند از قانون توسط دولتها و سازمانهای زیرمجموعه آن مغفول مانده و هرگز اجرایی نشده است.

جهانی در پایان اضافه کرد: هفتم مهر مقابل نهاد ریاست جمهوری قطعنامه‌ای حاوی تمام این خواسته‌های قانونی قرائت شد؛ امیدواریم دولت و شخص رئیس جمهور صدای ما بازنشستگان را بشنود و به زیرمجموعه‌های خود دستور بدهد که قانون را به سرعت اجرا کنند؛ بازنشستگان زمان زیادی پیش روی خود ندارند که بتوانند تا ابد منتظر بمانند.


منبع:

ایلنا



کدخبر:
۳۳۶۵۰۱

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]