سوپرایز دولت در بودجه ۱۴۰۴ | بازنشستگان به حق خود می رسند؟

در حالی که رئیس سازمان برنامه و بودجه از احتمال ارائه بودجه دو سالانه برای نخستین بار خبر داده است، وزیر اقتصاد اعلام کرده که بودجه ۱۴۰۴ به صورت یکپارچه به مجلس ارائه خواهد شد.

حدود دو هفته قبل پورمحمدی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرده بود: در صورت توافق با مجلس و رسیدن به جمع‌بندی مشترک، لایحه بودجه سال آینده به صورت دوسالانه ارائه می‌شود که بودجه سال نخست برای تصویب و بودجه سال دوم برای اطلاع خواهد بود.

اما امروز در جلسه صحن علنی مجلس وزیر اقتصاد در خصوص سازوکار جدید لایحه بودجه ۱۴۰۴ خبر داد: با تلاش دولت بودجه سال آینده کشور به صورت یکپارچه خواهد بود و هر بودجه و هر هزینه‌ای در جای خود مشخص است و قابل جا به جا کردن نخواهد بود.

بودجه-۱۴۰۴

تصویب طرح ارائه بودجه به شکل دو مرحله ای در دی ماه سال ۱۴۰۱

لازم به ذکر است بعداز طرحی که دو سال قبل در مجلس تصویب شد بودجه به صورت دو مرحله ای به مجلس ارائه میشود. این سازوکار ارائه لایحه بودجه برای نخستین بار در سال گذشته پیاده شد.

لازم به ذکر است گزارش جدید مرکز پژوهشهای مجلس در این خصوص نکات مهمی مطرح شده است. دراین گزارش آمده،  که اصلاح آئین‌نامه داخلی مجلس گام مثبت بزرگی به‌سمت تبیین نقش دولت و مجلس در بودجه و اصلاح محتوایی و فرایندی بودجه بود و به‌لحاظ کارشناسی، بررسی دومرحله‌ای بودجه توصیه می‌شود. بااین‌حال، محتوای لایحه بودجه ارسالی دولت در سال ۱۴۰۳ (به‌خصوص در مرحله اول) با ایراداتی همراه بود که این اهداف را تحت‌الشعاع قرار داده است. ازجمله این ایرادات می‌توان به نقص در ارائه جداول کلان بودجه، عدم شفافیت در سیاست‌های مالی و مغایرت‌های قانونی در فرایند بودجه‌ریزی اشاره کرد. این مشکلات باعث کاهش شفافیت بودجه و آسیب به کیفیت تصمیم‌گیری نمایندگان مجلس می‌شود. همچنین، برخی از اطلاعات حیاتی مانند جزئیات هدفمندی یارانه‌ها و فروض محاسباتی به‌درستی ارائه نشده بودند. در این راستا ضروری است، ترتیباتی اتخاذ شود تا بر مبنای یک الگوی بهینه نحوه تدوین بودجه دو مرحله‌ای اصلاح شود.

این گزارش ایراداتی را در روش دومرحله‌ای تصویب بودجه مطرح کرده و بیان می‌کند که در بخش نخست لایحه بودجه، جداول کلان که نمای کلی از بودجه کشور را ارائه می‌دهند، به‌صورت ناقص ارائه شده بود. این نقص اطلاعاتی باعث کاهش شفافیت و ایجاد ابهام در بررسی بودجه توسط نمایندگان مجلس می‌شود. انتظار می‌رود دولت حداقل جداول کلان شماره (۱) تا (۴) را که هرساله در سند بودجه درج می‌شد به‌طور کامل ارائه دهد. از سوی دیگر لایحه بودجه ۱۴۰۳ فاقد شفافیت لازم در ارائه سیاست‌های مالی و فروض محاسباتی بود. به‌عنوان مثال، نحوه افزایش حقوق کارکنان دولت و حقوق بازنشستگان به‌ درستی تبیین نشده و اطلاعات کافی درباره رشد درآمدهای مالیاتی و نحوه تعیین آنها درخصوص گروه‌های ذی‌نفع مختلف ارائه نشده بود.


منبع:

تسنیم



کدخبر:
۳۳۷۲۳۸

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]