برای خرید دست نگه دارید! | قیمت دلار سقوط می کند؟

یک استاد اقتصاد با اشاره به این که قیمت دلار به زودی به سطح قبلی خود بازخواهد گشت، اظهار داشت: یکی از عواملی که به ثبات بازار ارز کمک کرده، کاهش رشد نقدینگی و کاهش رشد پایه پولی است. با این حال، باید توجه داشت که کاهش رشد نقدینگی در شرایط رکود اقتصادی ممکن است خطرناک باشد، بنابراین لازم است سیاست کاهش رشد نقدینگی به گونه‌ای ادامه یابد که به اقتصاد آسیب نرساند.

قیمت دلار تحت تاثیر تنش های سیاسی اخیر بین ایران و اسرائیل و حملاتی که رژیم صهیونیستی در این روزها داشته است با نوسانات شدیدی روبرو بوده است. قیمت دلار در بازار آزاد به کانالل ۶۳ هزار تومان هم رسید اما در یکی دو روز اخیر باز به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت و بازار ارز را به یک ثبات نسبی رساند.

سید محسن سجادی، عضو هیات علمی دانشگاه مفید درباره تغییرات قیمت دلار در بازار ارز گفت: کشور ما در زمره کشورهای در حال توسعه قرار دارد و برای دستیابی به توسعه یافتگی، لازم است که نرخ ارز به ثبات برسد. به عبارت دیگر، ثبات در بازار ارز، پیش‌نیاز رشد اقتصادی است.

وی اظهار داشت: در کشور ما ثبات بازار ارز تاثیر زیادی بر رشد اقتصاد دارد زیرا برای بسیاری از کالاهایی که برای کشور ارزبری دارد و می‌خواهیم آنها را تولید و صادر کنیم هم نیاز به ارز داریم. بنابراین ثبات بازار ارز یکی از دستاوردهای مهم و بزرگ محسوب می‌شود.

سجادی عنوان کرد: در اسفند سال ۱۴۰۱ نرخ ارز در کانال ۵۹ هزار تومان قرار داشت و اکنون بعد از حدود ۱۸ ماه شاهد هستیم که نرخ ارز تا هفته گذشته در همان محدوده قرار داشت که بعد از تنش‌های سیاسی و امنیتی در لبنان و فلسطین کمی بالاتر رفت اما موقتی است. این موضوع نشان می‌دهد در ثبات بازار ارز موفق بوده‌ایم. البته پیش بینی می‌شود قیمت دوباره ه پله‌های قبلی برگردد.

قیمت-دلار

این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: ثبات نسبی بازار ارز در حالی محقق شده است که در طی این مدت شاهد انواع التهاب‌های سیاسی و نظامی بودیم که شامل بمب‌گذاری کرمان، حمله اسرائیل به سفارت ایران، حمله موشکی ایران به خاک اسرائیل، جنگ غزه و اسرائیل، صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شهادت آقای رئیسی و شهید هنیه است.

وی خاطر نشان کرد: در آخرین مورد حمله وحشیانه اسرائیل به لبنان و شهادت آقای سید حسن نصرالله بود که بازار ارز را اندکی ملتهب کرد، اما این التهاب نسبت به دوره‌های گذشته کمتر بود.

این استاد دانشگاه ابراز کرد: در ثبات بازار ارز دائمی بودن درآمدهای ارزی مهم است یعنی تا زمانی که صادرات نفتی و غیر نفتی روند عادی خود را طی کند در کنار یک مدیریت مناسب، ثبات بازار ارز تداوم خواهد داشت.

سجادی تاکید کرد: یکی از نکات مهم در مدیریت بازار ارز این است که تعیین نرخ ارز دستوری نباشد، چرا که دستوری بودن نرخ ارز به رشد اقتصادی کمکی نخواهد کرد اما باید بر منابع و مصارف ارزی نظارت مورد نیاز وجود داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید تصریح کرد: طبق آمارها صادرات نفت ایران نسبت به سه سال گذشته چندین برابر شده است، همچنین براساس اعلام گمرک، تراز تجاری کشور با احتساب نفت به مثبت ۱۷ میلیارد دلار رسیده است، بنابراین افزایش درآمدهای ارزی به ثبات بازار ارز کمک خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: بازار ارز باید از لحاظ بنیادی تقویت شود. منظور از بنیاد بازار ارز همان تولید و صادرات است؛ یعنی با افزایش تولید و صادرات رشد اقتصادی محقق خواهد شد و رشد اقتصادی خود موجب تقویت ارزش پول ملی می‌شود.

سجادی در پایان تاکید کرد: یکی از عواملی که به ثبات بازار ارز کمک کرد، کاهش رشد نقدینگی و کاهش رشد پایه پولی است. اما باید دقت کرد که کاهش رشد نقدینگی در زمانی که اقتصاد در رکود به سر می‌برد ممکن است خطر ساز شود، بنابراین باید سیاست کاهش رشد نقدینگی را در حدی که به اقتصاد آسیب وارد نکند ادامه داد.


منبع:

ايسنا



کدخبر:
۳۳۷۳۷۷

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]