پایان تحریم‌های دو جانبه، آغازی بر توسعه صادرات

خرمشهر- پایان تحریم‌های دو جانبه، آغازی بر توسعه صادرات است، این مطلب بخشی از یادداشت سیدمصطفی موسوی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر است.

سیدمصطفی موسوی؛ بازار: در شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور، هر روزنه ای که منجر به رشد صادرات شود، باید با تمام توان به دریچه نگاه و دیدبانی آینده اقتصاد کشور تبدیل شود.

تحریم های نابخردانه و ظالمانه دشمنان کشور، توان رقابت عادلانه و برابر را از صادرکنندگانی که در خط مقدم نبردهای اقتصادی و تجاری هستند ربوده است.

هر آن کس که حتی مدتی کوتاه در امر بازرگانی خارجی فعالیت کرده باشد خوب می داند، در دنیای امروز که مرزها با بهره از ابزار تکنولوژیک و الکترونیک رنگ و رخسار از دست داده اخد و بی معنا گشته اند، رقابت برای تصاحب بازار های کشورهای مختلف در شرایط برابر هم با پیچیدگی و دشواری های متعددی رو به رو است؛ چه رسد به آن که اهرم های فشار تحریم بر همتایان و طرف های مورد معامله نیز وارد شود.

با این شرایط آمار فعلی صادرات کشور نشانی است از تعهد، غیرت و ایستادگی مردمانی از جنس زر، صادرکنندگانی که همانند تکاورانی مقاوم تمامی شرایط سخت را در نوردیده اند.

فضای رقابت در بازار جهانی عادلانه شود

چنین فعالان اقتصادی شایسته تقدیر و احترام هستند. بهترین تقدیر از ایشان، تلاش برای عادلانه تر کردن فضای رقابت در بازارهای جهانی با کمک از ابزار دیپلماسی و توسعه رایزنی های کاهش تحریم های بین المللی است.

در کنار این نیز تحریم های داخلی چون ایفای تعهد ارزی و شرایط طاقت فرسا و نابرابر آن، توان باقی مانده صادرکنندگان را از کالبد وجودشان ربوده است.

بارها گفته ایم و تلاش کرده ایم که فقط ذره ای از شرتیط سخت تحمیل شده بر صادرات کشور به واسطه تعهدات ارزی را بیان کنیم اما گویا گوش شنوایی وجود نداشت

بارها گفته ایم و تلاش کرده ایم که فقط ذره ای از شرایط سخت تحمیل شده بر صادرات کشور به واسطه تعهدات ارزی را بیان کنیم اما گویا گوش شنوایی وجود نداشت.

همزمان با روی کار آمدن دولت وفاق ملی، انتظار می رود تدبیر مناسبی در راستای کاهش معضلات این روش تجاری اتخاذ شود تا بازرگان ما تناقض و تعارض منافع خود و اتخاذکنندگان تدابیر و سیاست ها را در خرید کالا ها با نرخی بالاتر از ارز ارائه داده شده در داخل نبیند.

تحمیل ضرر به بازرگانانی که به خودی خود با موانع متعدد روبرو هستند رنجی مضاعف است.

توسعه تولید، بدون توسعه صادرات دست یافتنی نیست. ارزآوری و تراز بازار ارز تنها از دست صادرکنندگان بر می آید. رشد اشتغال به کمک بازرگانان امکان پذیر است

توسعه تولید، بدون توسعه صادرات دست یافتنی نیست. ارزآوری و تراز بازار ارز تنها از دست صادرکنندگان بر می آید. رشد اشتغال به کمک بازرگانان امکان پذیر است.

بهبود شرایط درآمد ملی و در نهایت کاهش تورم از صادرات بر می آید.

از صادرکنندگان حمایتی عملی شود

۲۹ مهر، روز ملی صادرات وقت آن است که به حمایتی عملگرا از صادرکنندکان بپردازیم و حمایت ها را از شعار و سخن دور کنیم. روزی که دولت باید به صورت عملی اقدامات لازم را انجام دهد تا توسعه اقتصادی نیز به صورت واقعی رقم بخورد.

با عرض دستمریزاد به صادرکنندگان عزیز کشور، این روز بزرگ را به ایشان تبریک می گویم.

ضرورت دارد دولت برنامه ریزی مطلوبی برای رفع مشکلات صادرات انجام دهد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]