اجرای طرح نظارت مردمی برای کنترل قیمتها در قم
مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، گفت: برای کنترل قیمتها و نظارت بهتر بر بازار در ایام ماه رمضان و عید نوروز، طرح نظارت مردمی با همکاری ۱۳۰۰ ناظر افتخاری فعال در قم اجرا میشود.
اکبر ابدالی محمدی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به اقداماتی که در زمینه تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و عید نوروز انجام شدا است، اظهار داشت: وزارت صمت برنامههای خود را با تأکید بر نظارت بر بازار از ابتدای اسفندماه آغاز کرد. ما با مشارکت دستگاههای مختلف ازجمله، جهاد کشاورزی، دادستانی، ادارهکل بهداشت، تعزیرات، غذا و دارو، اتحادیهها و بسیج گشتهای مشترک بازرسی داریم.
ابدالی ظرفیت گروههای گشت نظارتی را در حداکثر توان ارزیابی کرد و گفت: گشتهای نظارتی ما در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز از ساعت 9 صبح الی 12 شب مشغول به کار هستند. حوزه بازرسی تنوع بالایی دارد، ما میبایست در سطح بازار کالاهای اساسی را با کمک همکاران در جهاد پیگیری کنیم و همچنین کالاهای مربوط به وزارت صمت و وزارت بهداشت را نیز در دستورکار داریم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم بیان کرد: کار ما نظارت، بازرسی و رسیدگی به تخلف است. در بسیاری موارد تخلفات از طریق مردم مخابره میشود. 50 درصد گزارشات مردمی مثبت بوده است. آمار گزارشات مردمی 11 ماهه سال جاری حدود 4 هزار گزارش به ما واصل شده که حدود 1900 فقره به پرونده تعزیراتی تبدیل شده است.
وی عمده تخلفات را در حوزه گرانفروشی و عدم صدور فاکتور برشمرد و عنوان کرد: به تازگی ادارهکل تعزیرات اعلام کرد، جرائم تعزیراتی باتوجه به مصوبه سران قوا بین 2 الی 5 برابر افزایش پیدا کرده است.
ابدالی تصریح کرد: چنانچه افراد با گرانفروشی مواجه شدند میتوانند با شماره 124 تماس بگیرند. بازرس ما مراجعه میکند و به بررسی اوضاع میپردازد. ما میبایست بین گرانی و گرانفروشی تفاوت قائل شویم. افزایش قیمت ارز را باید در نظر گرفت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم اظهار داشت: فرآیند بازرسی بهصورت ثابت در طول سال انجام میشود. بازرسان ما از صبح کار خود را آغاز میکنند و فعالیت آنها تا شب ادامه دارد. ما طی 11 ماه گذشته 58 هزار بازرسی داشتهایم. تمام و گزارش مردم بازرسی ما را هدفمند میکند.
وی افزود: سال گذشته بهجهت محدودیت در تعداد بازرسان، در فراخوانی مردمی طرحی را آغاز کردیم، 1300 ناظر افتخاری مردمی را به کار گرفتیم. از این تعداد 600 ناظر فعال هستند و به صورت روزانه گزارشاتی بسیار دقیق ارسال میکنند.
ابدالی اذعان کرد: فارغ از اینکه تمام گرفته بشود یا نشود نظارتهای ما صورت میگیرد. یکی ار ابزارهای نظارتی ما سامانه جامع تجارت و انبارها است. همکاران با رصد سامانهها مقوله احتکار را بدست آوردند. ما از طریق سامانه 124 در کنار مردم هستیم.
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0