انتقاد رئیس‌ مجمع نمایندگان از دولت/۵۰ درصد طلای کشور به قزاقستان می‌رود

رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس، گفت: متاسفانه ۵۰ درصد طلای کشور در کردستان تولید اما به کشور قزاقستان می‌رود.

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، رسول شیخی‌زاده عصر امروز در نشست وفاق که با حضور وزیر تعاون در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های نهفته کردستان در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: ای کاش این پتانسیل‌ها را نداشتیم، اگر ظرفیت‌های کنونی کردستان در استان‌های دیگر بود، بهترین استفاده از آن می‌شد.

وی با اشاره با ظرفیت کشاورزی، معاون، مرز و بازارچه‌های رسمی، افزود: متاسفانه 50 درصد طلای کشور در کردستان تولید، اما به کشور قزاقستان می‌رود.

در اکثر شاخص‌ها رتبه آخر کشور هستیم

رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه با وجود این همه ظرفیت‌ها در اکثر شاخص‌های استان رتبه آخر و در جایگاه سی‌ام کشوری هستیم.

وی گفت: محور وزارتخانه رفاه، کار و تعاون “کار” است که بر اساس شاخص‌ها در قروه و دهگلان بیش از 10 هزار نفر کارگر کرد در میادین میوه و تره‌بار تهران هستند، با قردادهای یکطرفه استثمار و به آنان ظلم می‌شود.

نرخ 6.6درصدی بیکاری کردستان صحیح نیست

شیخی‌زاده بیان کرد: اعلام نرخ 6.6 درصدی بیکاری توسط مدیرکل کار در استان کردستان صحیح نیست و بالای 13 درصد است. اگر می‌خواهیم اتفاقی بیفتد باید در عمل کار شود و تنها راه‌حل سرمایه‌گذاری در بحث صنایع تبدیلی است.

وی بیان کرد: 30 درصد اشتغال در بخش صنعت است که امروز با بحران کم‌آبی و بی‌آبی مواجه هستیم. اکثر نیروهای معادن کردستان جز نگهبان غیربومی هستند.

رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در قانون برنامه هفتم‌ پیشرفت اولویت به‌کارگیری با نیروهای بومی است، عیب است که ما معادن طلا داشته باشیم، اما برای نیروهای خودمان کار نباشد و جوانانمان در میادین میوه و تره‌بار تهران کارگری کنند.

برداشت از معادن کردستان 14 تن است نه 5 تن

وی خطاب به وزیر کار تاکید کرد: اجازه دهید جوانان و مردم کردستان از ظرفیت‌های این استان بهره‌مند شوند. معادن طلا قروه که می‌گویند در سال 5 تن برداشت می‌کنند، اما بیش از 14 تن برداشت است.

رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس با تاکید بر اینکه زمینه‌ ایجاد صنایع تبدیلی فراهم شود، عنوان کرد: معادن کردستان تنها خام‌فروشی و غارت شده است. از محل مسئولیت‌های معادن، صنایع تبدیلی ایجاد شود، هیچ صنایع فرآوری گندم، سیب‌زمینی و محصولات دیگر در استان نداریم.

وی با ایراد به شرط و لازمه 70 سالگی برای بازنشستگی بیمه روستایی بیان کرد: پیشنهاد می‌شود حداقل کشاورزان با 65 سال بازنشسته شوند چرا که سقف امید زندگی کردستانی‌ها 70 سال است.

شیخی‌زاده در پایان با انتقاد از عدم کارایی سازمان فنی و حرفه‌ای یادآور شد: فنی‌وحرفه‌ای با رویکرد کنونی به ایجاد اشتغال کمک نمی‌کند و نیاز است که تغییرات اساسی شکل بگیرد.

انتهای پیام/481/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]