اخبار اقتصادی امروز: 14
  • افزونه پارسی دیت را نصب کنید
  • ساعت :

    راستی‌آزمایی اظهارات وزیر نفت؛ تولید بنزین چگونه در چند ماه 8 میلیون لیتر رشد کرد؟

    اکوایران:‌ چهارشنبه هفته گذشته وزیر نفت در حیاط دولت اعلام کرد که در ماه‌های اخیر میزان تولید بنزین کشور تا حدود هشت میلیون لیتر در روز افزایش یافته و وزارت نفت با افزایش سطح ذخایر، برای تأمین بنزین سفرهای نوروزی آمادگی کامل دارد.

    به گزارش اکوایران، این گزارش به مقایسه تولید بنزین کشور در سال 1402، پنج‌ماهه ابتدایی سال 1403 و 7ماهه انتهایی سال جاری در دولت چهاردهم می‌پردازد و سهم هر یک از پالایشگاه‌های ده‌گانه کشور را در رقم اعلام شده از سوی وزیر نفت بررسی می‌کند. 

    بررسی آمارهای رسمی در سامانه MIS شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که در سال گذشته، شرکت‌های پالایشی روزانه به طور میانگین 97.6 میلیون لیتر بنزین تولید کرده‌اند. نکته آنکه از این مقدار 30.8 میلیون لیتر آن، بنزین یورو 4 و یورو 5 بوده است. 

    سهم پالایشگاه آبادان 9 میلیون لیتر، اصفهان 12.3 میلیون لیتر، امام خمینی (ره) 14.5 میلیون لیتر، بندرعباس 11.5 میلیون لیتر، تبریز 3.4 میلیون لیتر، تهران 6.2 میلیون لیتر، ستاره خلیج فارس 36.1 میلیون لیتر، شیراز 1.5 میلیون لیتر، کرمانشاه 500 هزار لیتر و پالایشگاه لاوان 2.7 میلیون لیتر بنزین بوده است.

    از سوی دیگر، تدقیق در امارهای رسمی حکایت از آن دارد که تولید بنزین در 5ماهه ابتدایی سال جاری و همزمان با تغییر و تحولات در دولت نیز به میزان 100هزار لیتر در روز کاهش یافت و به 97.5 میلیون لیتر رسید. این در حالی‌ست که سهم بنزین یورو 4 و 5 از کل تولید، در این بازه زمانی به 27.4 میلیون لیتر کاهش یافت. 

    به گزارش اکوایران، با استقرار دولت مسعود پزشکیان، از شهریور تا واپسین روزهای پایانی امسال مجموعه‌ای از اقدامات در صنعت پالایشی کشور عملیاتی شد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از افزایش خوراک و اصلاح شرایط عملیاتی واحدهای بنزین‌سازی، استفاده از ظرفیت‌های خالی واحدهای بنزین‌سازی سایر شرکت‌های پالایشی، راه‌اندازی واحد ایزومر پالایشگاه شیراز، احیاء کاتالیست واحدهای بنزین‌سازی دو پالایشگاه کرمانشاه و لاوان، استفاده از ظرفیت واحد آلکیلاسیون پالایشگاه آبادان اشاره کرد. 

    این اقدامات که در مجموع افزایش بهره‌وری تأسیسات پالایشی را به همراه داشته، تولید بنزین در کشور را به سطحی بالاتر از 100 میلیون لیتر افزایش داده است. 

    ستاره خلیج فارس در رتبه نخست افزایش تولید بنزین

    در میان پالایشگاه‌های 10گانه ایران، پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تنها تولیدکننده بنزین از خوراک میعانات گازی میدان پارس جنوبی، سهم بیشتری را در میان دیگر پالایشگاه‌ها از رشد تولید بنزین داشته است. این پالایشگاه با افزایش خوراک و اصلاح شرایط عملیاتی واحدهای بنزین‌سازی، تولید بنزین را در 7ماهه دوم سال به 40.2 میلیون لیتر در روز رسانده که رشد 3 میلیون لیتری را نسبت به 5ماهه ابتدایی سال جاری ثبت کرده است. پالایشگاه ستاره خلیج فارس در 5ماهه ابتدایی سال به طور میانگین روزانه 37.2 میلیون لیتر بنزین تولید کرد.

    افزایش ۲ میلیون لیتری تولید بنزین در پالایشگاه شازند

    همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که پالایشگاه امام خمینی (ره) در شازند اراک، سال گذشته به طور میانگین 14.5 میلیون لیتر بنزین تولید کرد، اما با شروع سال 1403 و در پنج‌ماهه نخست سال، تولید بنزین در این پالایشگاه به 12.9 میلیون لیتر کاهش یافت. 

    دو عامل افزایش خوراک و اصلاح شرایط عملیاتی واحدهای بنزین‌سازی، رقم تولید بنزین در این پالایشگاه را در 7 ماه پایانی سال به 14.9 میلیون لیتر رسانده است. 

    سهم دیگر پالایشگاه‌ها از افزایش تولید بنزین

    در کنار این دو پالایشگاه، افزایش تولید روزانه بنزین کشور نسبت به 5ماهه ابتدایی سال جاری، به‌ترتیب در پالایشگاه اصفهان 1 میلیون لیتر، پالایشگاه تهران 600 هزار لیتر، بندرعباس 400 هزار لیتر، آبادان و تبریز هر یک 300 هزار لیتر و شیراز 200 هزار بشکه عملیاتی شده است.

    بررسی اکوایران حکایت از آن دارد که مجموع این تغییرات، رشد روزانه 7.7 میلیون لیتری تولید بنزین موتور را رقم زده و میزان بنزین تولیدی کشور را با سهم 31.1 میلیون لیتری بنزین یورو 4 و 5 به 105.2 میلیون لیتر رسانده است؛ عددی که علاوه بر افزایش کیفیت بنزین تولیدی کشور، به رشد هشت میلیون لیتری اعلام‌شده از سوی وزیر نفت نزدیک به نظر می‌رسد.

    ✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
    [کل: 0 میانگین: 0]

    📰 اخبار مشابه را مشاهده می کنید

    بریکس وارد فاز جدید انرژی شد/ مرکز دیجیتال کلید خورد
    26 - ژوئن - 2026

    بریکس وارد فاز جدید انرژی شد/ مرکز دیجیتال کلید خورد

    وزیر نفت گفت: راه‌اندازی «مرکز دیجیتال تعالی بریکس برای شبکه‌های هوشمند و ذخیره‌سازی انرژی» گامی مهم و نقطه عطفی در مسیر توسعه همکاری‌های انرژی میان کشور‌های عضو بریکس به‌شمار می‌رود.

    افزایش عجیب قیمت نفت در پی ناامنی در شاهراه انرژی جهان+ عکس

    افزایش عجیب قیمت نفت در پی ناامنی در شاهراه انرژی جهان+ عکس

    با ازسرگیری تدریجی کشتیرانی در تنگه هرمز، قیمت نفت به سطح پیش از حملات آمریکا و اسرائیل به ایران بازگشته است. قیمت نفت خام برنت، شاخص جهانی قیمت نفت، برای مدتی به کمتر از ۷۲ دلار در هر بشکه رسید؛ تقریباً همان قیمتی که یک روز پیش از آغاز حملات در ۲۸ فوریه ثبت شده بود. بهای برنت سپس به ۷۳ دلار و ۲۳ سنت افزایش یافت.

    بازار نفت در شوک؛ آیا عراق خیال خروج از اوپک را دارد؟
    25 - ژوئن - 2026

    بازار نفت در شوک؛ آیا عراق خیال خروج از اوپک را دارد؟

    اخبار ضد و نقیضی امروز از عراق درباره خروج این کشور از اوپک مخابره شد تا اوضاع بازار نفت را عرصه تلاطم کند.

    شمارش معکوس برای بی‌آبی تهران/جیره‌بندی آب در پایتخت شروع شد؟

    شمارش معکوس برای بی‌آبی تهران/جیره‌بندی آب در پایتخت شروع شد؟

    با وجود بارش‌های اخیر، سد‌های تهران همچنان با کسری ۲۰۰ میلیون مترمکعبی مواجه‌اند؛ آمار‌های جدید نشان می‌دهد در حالی که سد طالقان بیشترین حجم آب را دارد، سد ماملو با ۱۵ درصد پرشدگی در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار گرفته است.

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادگستر منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

    برو بالا