اخبار اقتصادی امروز: 20
  • تاریخ : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • ساعت :

    خبر تزریق سنگین هم زمان با قفل شدن بازار دلار

    اکوایران: تو روزی که دلار و طلا نوسان قابل توجه داشتند، خبرگزاری فارس خبر از تزریق سنگین داد اما بازار فعلا قفل است. چرا بازار به بن‌بست رسیده؟ معامله‌گران چه می‌گویند؟

    در روزی که دلار به محدود‌های جدیدی در میانه بالایی کانال ۶۰ هزار تومان رسید، خبرگزاری فارس خبر از واکنش فوری بازارساز و تزریق سنگین در دلار و تتر داد.

    خبرگزاری فارس نوشته قرار است بازارساز هم در بخش دلار و هم تتر ورود جدی به بازار داشته باشد. به گفته فارس، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند به‌زودی روند صعودی بازار ارز نزولی خواهد شد.  

    اما در کف بازار چه خبر بود؟ معامله‌گران مدعی‌اند معاملات بازار طلا و ارز به پنج دلیل قفل شد؛ اول اینکه در بازار شنیده ‌می‌شد انقال پول پایا و ساتنا در ساعاتی از معاملات از کار افتاده و پول به حساب نمی‌نشیند.

    دلیل دوم از نگاه آن‌ها خارج شدن چارت دلار از دسترس معامله‌گران بود. در روز چهارشنبه فعالان بازار می‌گفتند سایت‌های چارت‌دهی قیمت دلار، چارت دلار را از دسترس خارج کردند.

    دلیل سوم به تحلیل تکنیکال برمی‌گردد. با رسیدن قیمت‌ها به سطوح فعلی، تحلیلگران می‌گویند خیلی جای تحلیل تکنیکال وجود ندارد چرا که سابقه‌ای از رفتار قیمتی در این محدوده‌ها وجود ندارد.

    دلیل چهارم و پنجم به سمت عرضه و تقاضا برمی‌گردد. در بازار مدعی بودند یکی از صندوق‌های طلا که یکی از پرمعامله‌ترین صندوق‌ها در بازار محسوب می‌شود در روز چهارشنبه فروش نداشته. در بازار هم تقریبا چنین فضایی مشاهده می‌شد، در برخی کانال‌ها تصاویر و ویدیوهایی دست‌به‌دست می‌شد که صف خرید برای طلا را نشان می‌داد.

    ***

    در بازار چهارشنبه، صحبت‌های سخنگوی دولت بعد از جلسه هیات دولت هم مورد توجه قرار گرفت. سخنگوی دولت به حباب موجود در بازار سکه اشاره کرده و گفت بانک مرکزی با سیاست‌هایی که اتخاذ کرده این موضوع را مدیریت می‌کند. در ادامه فاطمه مهاجرانی با اشاره به شرایط ویژه منطقه گفت که مردم بدانند که دولت همه تلاشش را دارد می‌کند و مشکل جدی هم در زمینه کنترل بازار ندارد.

    در فضای فعلی بازار، انتقادها به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هم دو چندان شده بود. رئیس اتحادیه طلا در روز چهارشنبه نسبت به حباب سکه موضع گرفته و گفته حباب بیش از ۱۲ میلیون تومانی به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و در این باره ابهاماتی وجود دارد که بانک مرکزی باید پاسخگو باشد.

    نادر بذرافشان راهکاری هم برای تخلیه حباب داد. او  معتقد است که باید رویکردها را تغییر بدهند و قیمت‌های پایین‌تر را اعلام کنند. البته این راهکار مورد تایید خیلی از کارشناسان نیست و معتقدن تعمیق شکاف قیمتی، نمی‌تواند نوسان بازار را کنترل کند.

    ***

    یه انتقادی هم در بازار نسبت به افزایش قیمت دلار نیما با گرای وزیر اقتصاد وجود دارد. برخی از فعالان بازار مدعی‌اند قسمتی از هیجان این روزهای بازار به دلیل رشد قیمت دلار نیما بود. قیمت دلار نیما در روز چهارشنبه با افزایش به یک قدمی کانال ۴۹ هزار تومان رسید.

    معامله‌گران می‌گویند رشد قیمت دلار نیما و نزدیک شدن به بازار یکی از سیاست‌هایی بود که با آن می‌خواستن بازار سرمایه‌ را بهبود ببخشند اما الان هرچقدر شیب دلار نیما در رشد بیشتر می‌شود سرعت ریزش بازار سرمایه هم بیشتر می‌شود.

    اما در کنار همه این سناریوها، یک نگاه توهم توطئه‌ای هم وجود دارد که البته سابقه زیادی هم در بازار دارد و هر وقت فضای بازار مبهم می‌شود، سرو کله‌اش پیدا می‌شود! آن‌هم این است که بازارساز خودش برای جبران کسری بودجه اجازه داده قیمت بالا برود تا بتواند از این فرصت برای تامین منابع دولت استفاده کند. این تئوری توطئه همیشه از سمت دولت‌ها تکذیب می‌شود و هیچ مدرکی هم وجود ندارد که بازارساز بخواهد چنین ریسکی بکند.

    ***

     در روز چهارشنبه جدول معروف سازمان برنامه و بودجه که تقریبا سه سال پیش منتشر شده بود مجددا در بازار دست به دست می‌شد. در آن جدول یکسری عدد و رقم از متغیرهای کلان اقتصادی و قیمت دلار وجود داشت که با شرایط تحریم و بدون تحریم این متغیرها را تخمین می‌زد، اعدادی که بعضی‌هاش دارد رنگ واقعیت می‌گیرد. 

    قیمت سکه امامی که در روز سه‌شنبه برخلاف بازار طلا و ارز بر مدار کاهش بود، روز چهارشنبه با این دو بازار همراه شد. قیمت سکه با گپ مثبت در ۵۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شروع به کار کرد و با نوسان وارد کانال ۵۵ میلیون شد. قیمت سکه در نهایت در میانه کانال ۵۵ میلیون به کار خودش پایان داد. حباب سکه با افت سه درصدی به ۲۵ درصد رسید که نشان می‌دهد نزدیک به ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از قیمت سکه بازار حباب است.

    قیمت طلای آبشده هم مثل سکه با گپ مثبت در کانال ۱۹ میلیون آغاز به کار کرد و در ادامه با نوسان بازار ارز، دچار نوسان شد. قیمت طلای آبشده در روز چهارشنبه با نوسان دو پله‌ای به پله هفتم کانال ۱۹ میلیون رسید. حباب طلای آبشده همچنان زیر یک درصد قرار داره.

    قیمت درهم امارات هم اولین نرخش را با گپ مثبت در ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان شروع کرد و در ابتدا یک راند رفت و برگشتی داشت. اما در ادامه با نوسان ۳۴۰ تومانی در ۱۸ هزار و ۶۴۰ تومان به کار خودش پایان داد. حباب دلاری درهم در روز چهارشنبه ۲۰۰ تومان برآورد می‌شد که شکاف دلار تهران با درهم را نشان می‌دهد.

    ✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
    [کل: 0 میانگین: 0]

    📰 اخبار مشابه را مشاهده می کنید

    سکه صعودی و حباب آن نزولی شد
    2 - آبان - 1403

    سکه صعودی و حباب آن نزولی شد

    اکوایران: قیمت سکه و اقلام سکه امروز رشد کرد ولی حباب اقلام سکه امروز در خلاف جهت سکه حرکت کرد و نزولی شد.

    2 - آبان - 1403

    بن‌بست معاملات در بازار ارز/ ۵ گره ترافیکی در بازار سکه و دلار

    در روزی که دلار به محدودهای جدیدی در میانه بالایی کانال ۶۰ هزار تومان رسید، خبرگزاری فارس خبر از واکنش فوری بازارساز و تزریق سنگین در دلار و تتر داد. خبرگزاری فارس نوشته قرار است بازارساز هم در بخش دلار و هم تتر ورود جدی به بازار داشته باشد. به گفته فارس، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند […]

    اکونومیست: جهان به «عصر طلایی» جدیدی وارد شده است
    2 - آبان - 1403

    اکونومیست: جهان به «عصر طلایی» جدیدی وارد شده است

    اکوایران: براساس تحلیل نشریه اکونومیست افزایش قیمت جهانی طلا می‌تواند نشات گرفته از ترکیبی از ترس‌های مالی و افزایش بحران‌های ژئوپلتیک باشد، بطوری که جهان را در میانه رنسانسی بزرگ قرار داده است.

    شکاف ارزی هرات و تهران بالا گرفت
    2 - آبان - 1403

    شکاف ارزی هرات و تهران بالا گرفت

    راه بازار سکه از بازار دلار و طلا جدا شد و حباب سکه ریزش چهار درصدی داشت. چرا شکاف ارزی تهران و هرات بالا گرفت؟

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0

    ارسال دیدگاه

    ×

    از ارسال دیدگاه مطمئن هستید؟

    📜 قوانین ارسال نظرات کاربران

    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

    برو بالا